![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog in naročilnica
|
Bi bilo smiselno v šoli bolj spodbujati notranjo motivacijo učencev? Motivirani učenci v svojih šolskih izkušnjah prepoznajo nekaj pommnega in vrednega. Bolj uživajo v stvareh, ki jih počnejo v šoli in bolj verjamejo, da bodo s svojim delom za šolo dosegli ali neradili nekaj pomembnega in koristnega za sebe. Današnja šola z marsikatero svojo značilnostjo ne spodbuja notranje motivacije pri učencih:
Če želimo v šolah bolj spodbujati notranjo motivacijo učencev, jih moramo najprej bolje poznati. Bolj kot so v šolske vsebine integrirane stvari, ki učence zanimajo, bolj jih bo zanimala šola. Če želimo v šolah bolj spodbujati notranjo motivacijo učencev, jim moramo ponuditi dejavnosti, pri katerih se lahko sami odločajo o svojem delu ter učenju in dosežejo želene rezultate na način, ki jim je najbolj blizu. Če želimo v šolah bolj spodbujati notranjo motivacijo učencev, jim moramo ponuditi dejavnosti, ki so povezane z njihovimi zanimanji in interesi; prav stopnja zanimanja je lahko ključen dejavnik, ki spodbuja učence k vztrajanju pri zahtevnih in težkih nalogah in jih namesto k prehitremu obupanju vodi do rešitve in s tem do optimalne in ključne učne izkušnje. Če želimo v šolah bolj spodbujati notranjo motivacijo učencev, jim moramo ponuditi dejavnosti, ki jim predstavljajo optimalen izziv: ne pretežke, a tudi nikakor ne prelahke. Učenci rabijo dejavnosti, ki zahtevajo vse njihove potenciale, pri katerih se ne bodo dolgočasili, a tudi ne prehitro obupali zaradi njihove neuresničljivosti. V idealnih pogojih je optimalna dejavnost tista, ki je nekoliko nad njihovim trenutnim znanjem: takšna dejavnost bo ohranjala visok izziv in napetost, obenem pa od učencev zahtevala novo učenje. Takšna dejavnost mora biti v okviru njihovih zmožnosti, obenem pa dovolj zahtevna, da je ne opravijo kar tako, brez truda, napora in razvijanja ter učenja učinkovitih strategij za reševanje problemov. Če želimo v šolah bolj spodbujati notranjo motivacijo učencev, jim moramo omogočiti neposredno povratno informacijo za njihovo delo in trud. Če od dejavnosti do povratne informacije preteče preveč časa, se izgubi njen motivacijski nabolj in dejavnost ne pusti pomembnih psiholoških posledic. En od razlogov, zakaj otroci uživajo v računalniških igricah, je verjetno tudi ta, da slednje dajejo neposredno povratno informacijo. Če želimo v šolah bolj spodbujati notranjo motivacijo učencev, moramo učence obravnavati kot entuziastične in radovedne raziskovalce, ne pa kot lene in pasivne parazite. Če jih obravnavamo kot kompetentne osebe, ki se bodo zmogle soočiti z intelektiualnimi in drugimi izzivi, ki jim jih prinaša šola, se bo to pričakovanje prej uresničilo, kot če v njih vidimo le kratkoročne spominske enote, ki si morajo do naslednjega testa zapomniti nekaj podatkov. Če želimo v šolah bolj spodbujati notranjo motivacijo učencev, jih moramo spodbujati k razmišljanju o tem, kako so njihovi današnji uspehi povezani z njihovimi včerajšnjimi odločitvami in ravnanji; in kako bodo njihova današnja ravnanja in odločitve vplivale na njihovo prihodnost. Zgodba za sebe pri razmišljanju o pomenu notranje motivacije za učenje in šolo so nadarjeni učenci. Nadarjeni učenci so skupina, pri katerih pomanjkanje motivacije za šolo najbolj opazi, obenem pa ima tudi najbolj daljnosežne posledice. Veliko nadarjenih učencev nikdar ne izkoriti svojih potencialov; ker niso dovolj motivirani za šolo oziroma jih ta ne zmore motivirati, dosežejo veliko manj, kot bi lahko dosegli.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© dr. Kristijan Musek Lešnik, dr. Petra Lešnik Musek, 2006, 2011, 2013, 2014 IPSOS dr. Kristijan Musek Lešnik s.p., Požarnice 26d, 1351 Brezovica pri Ljubljani, e-pošta: publikacije@ipsos.si |