ENG
 
     
     
     
 

Vodenje v izobraževanju

Organizacijska klima

Splošno o vodenju

Samoevalvacija in zagotavljanje kakovosti

Identiteta vrtca in šole

Vrednote vrtca in šole

Poslanstvo vrtca in šole

Vizija vrtca in šole

Siva knjiga o vzgoji in izobraževanju

Bajke in povesti o devetletki

 
 

 

 

Katalog in naročilnica

 

 

 

Jasna opredelitev poslanstva

 

Še tako živ občutek poslanstva lahko, če ni zapisan, sčasoma zbledi.

Tudi če v organizaciji »živi« jasen občutek poslanstva, ta predstava ni vedno jasno opredeljena in zapisana. Še tako živ občutek poslanstva pa lahko, če ni zapisan, sčasoma zbledi, da začnejo ljudje in skupine v organizaciji vse bolj različno ocenjevati, katere so njene najpomembnejše prioritete in kaj je njen osnovni namen. To lahko organizacija prepreči z zapisano izjavo o poslanstvu, ki jasno izrazi bistveno »naravo« organizacije in njeno dejavnost – ki torej opredeli, zakaj, za kaj in za koga obstaja organizacija in kaj počne.

Izjava o poslanstvu je jedrnat odsev skupnih predstav, ki v nekaj stavkih jasno opredeli bistvo, namere, želje in pričakovanja organizacije ter značilnosti njene skupne identitete zaposlenim, uporabnikom in širši javnosti.

Cilj organizacije v okviru razprave o poslanstvu je poiskati skupne predstave, pričakovanja in želje zaposlenih ter drugih pomembnih ljudi, ki se nanašajo na njeno delo. Izjava o poslanstvu je jedrnat odsev teh skupnih predstav, ki v nekaj stavkih izraža bistvo organizacije zaposlenim, uporabnikom in širši javnosti – jasno opredeli bistvo, namere, želje in pričakovanja organizacije ter značilnosti njene skupne identitete. Običajno vsebuje niz usmeritev organizacije, ki so razumljivi, kratki in jedrnati odgovori na vprašanja: kaj je organizacija, zakaj obstaja, kaj počne, na kaj je osredotočena, kakšni so njeni cilji in komu služi. Jasno in razumljivo pojasnjuje ne le, kaj organizacija počne, ampak tudi, zakaj to dela in kakšne so njene prioritete glede zastavljenih ciljev. Obenem opredeljuje tudi najpomembnejše skupine ljudi v kontekstu organizacije in njihove vloge. Takšna izjava ponavadi vsebuje naslednje elemente:

·        namen, cilj: zakaj organizacija obstaja in kaj želi doseči;

·        ljudje: kdo so zaposleni v organizaciji in kdo so njeni uporabniki;

·        dejavnost: glavne metode, postopke, ravnanja in dejavnosti, ob pomoči katerih organizacija dosega cilje;

·        navezanost na vrednote: kako se organizacija pri uresničevanju opredeljenega poslanstva navezuje na svoje skupne vrednote.

Ko organizacija ubesedi svoje poslanstvo in jasno izrazi svojo identiteto, sebi in svetu pokaže, kako je podobna drugim sorodnim organizacijam in kako se od njih razlikuje.

Izjava o poslanstvu je tudi orodje, ki vodstvu organizacije pomaga učinkovito usmerjati prizadevanja in delo zaposlenih.

Izjavo o poslanstvu lahko razumemo tudi kot orodje, ki vodstvu organizacije pomaga učinkovito usmerjati prizadevanja in delo zaposlenih. Zato ne preseneča, da postajajo izjave o poslanstvu eno od najbolj razširjenih orodij vodenja ne le v poslovnem svetu, ampak tudi v svetu neprofitnih organizacij. Opredeljena filozofija in poslanstvo sta pomembna inštrumenta za razvijanje primernih medsebojnih odnosov organizacije z zaposlenimi, uporabniki, ustanovitelji, širšo javnostjo in drugimi.

Pri razmišljanju in opredeljevanju svojega poslanstva se lahko organizacija osredotoči bodisi pretežno na svoje cilje in namen, bodisi na svoje procese, bodisi na oboje.

Poslanstvo kot razjasnitev ciljev in namena organizacije

Temeljni cilj vsake organizacije lahko opredelimo ob pomoči odgovorov na najbolj preprosto vprašanje: Zakaj obstajamo?

Ena od možnosti opredelitve poslanstva je ciljno naravnana izjava o poslanstvu. Temeljni cilj vsake organizacije lahko opredelimo ob pomoči odgovorov na najbolj preprosto vprašanje: Zakaj obstajamo?

Kakor koli preprosto se zdi to vprašanje, je iskanje odgovorov nanj pogosto vse prej kot enostavno. Otežujejo ga lahko različne ovire: od različnih pričakovanj in predstav zaposlenih, do njihovega pomanjkanja izkušenj z razmišljanjem o teh vprašanjih. Razpravo lahko otežuje togost tradicionalnih in implicitnih pojmovanj, ki zaposlene ženejo v inertnost, ali dejstvo, da pri marsikom že samo razmišljanje o nečem »novem« vzbuja strahove pred spremembami.

Odsotnost jasnih in opredeljenih ciljev organizacije lahko vodi do nehotenega zmanjšanja učinkovitosti.

Odsotnost jasnih in opredeljenih ciljev organizacije lahko vodi do nehotenega zmanjšanja učinkovitosti. Različna pojmovanja ključnih ciljev organizacije med zaposlenimi lahko vodijo do nerazumevanja, nezaupanja, napetosti in sporov. Zato je lahko prvi korak na poti preprečevanja nejasnosti ter dvoumnosti v vlogah in ravnanjih prav pojasnjevanje ciljev. Druga pogosta težava v organizacijah je, da zaposleni posvečajo preveč pozornosti in časa postranskim rečem, ker ne vidijo ključnih za uspeh in razvoj organizacije. Razprava o poslanstvu daje priložnost za razjasnjenje, kaj je za organizacijo bolj in kaj manj pomembno.

Če v izjavo o poslanstvu organizacija vključi svoje cilje, ne le razjasni vprašanje, zakaj sploh obstaja, ampak tudi določi predvidene rezultate svojih prizadevanj. Pri tem imamo seveda v mislih splošne cilje organizacije: ker je izjava o poslanstvu splošen dokument, je navadno osredotočena na širše rezultate, ne pa na konkretne metode, kako jih doseči. O konkretnih nalogah in metodah naj govorijo posamezni cilji, ki jih organizacija širše začrta med razpravo o želeni viziji, pozneje pa natančneje opredeli v strateškem načrtu za njeno doseganje.

V pomoč pri razjasnitvi ciljev – končnih rezultatov, ki naj jih organizacija doseže s svojim delovanjem – bodo njeni ljudje najverjetneje morali narediti korak vstran od vsakodnevnih dejavnosti. Pogosto lahko le tako prepoznajo ključne probleme, ki naj bi jih razrešila organizacija.

Poslanstvo kot razjasnitev dejavnosti organizacije

Organizacije lahko svojo osnovno dejavnost opredelijo ob pomoči odgovorov na drugo preprosto vprašanje: Kaj počnemo?

Včasih je lažje najprej razpravljati o dejavnostih, saj so te lahko bolj očitne in oprijemljive (vzgajamo, učimo, zdravimo, pomagamo, spodbujamo in podobno) od namenov in ciljev. Organizacije lahko svojo osnovno dejavnost opredelijo ob pomoči odgovorov na drugo preprosto vprašanje: Kaj počnemo?

Izjava, ki pojasnjuje dejavnost organizacije, je drugačna od ciljno naravnane izjave: namesto ciljev se osredotoča na dejavnosti in procese, zato vedno določa tudi metode, ki jih organizacija uporablja za doseganje svojih ciljev.

Razprava in pozneje iz nje izhajajoča izjava, ki se osredotoči le na procese v organizaciji, ne pa na njen namen in cilje, ima manj motivacijskega naboja, tako za zaposlene kot za uporabnike.

Organizacije, ki se v razpravi namesto na svoje cilje najprej osredotočijo na svoje dejavnosti, lahko pozneje naredijo korak nazaj in se vprašajo, zakaj opravljajo vse te dejavnosti, kaj naj bi z njimi dosegle. Razprava in pozneje iz nje izhajajoča izjava, ki se osredotoči le na procese v organizaciji, ne pa na njen namen in cilje, ima manj motivacijskega naboja, tako za zaposlene kot za uporabnike.

Med obema pristopoma k razpravljanju in razjasnjevanju poslanstva obstaja nekaj velikih razlik. Smiselno je, da vsaka organizacija pri opredeljevanju poslanstva ubere pot, ki je za njene ljudi bolj primerna. Ključno vprašanje, ki naj si ga zastavi organizacija, preden se loti razmišljanja o svojem poslanstvu in pripravljanja pisne izjave o njem, je, kakšen bo namen končne izjave in na koga želi z njo narediti vtis.

 

     
     
 
Izbrane misli

 
 

 

 
   

Nazaj na vrh

 

   

© dr. Kristijan Musek Lešnik, dr. Petra Lešnik Musek, 2006, 2013, 2014

IPSOS dr. Kristijan Musek Lešnik s.p., Požarnice 26d, 1351 Brezovica pri Ljubljani, e-pošta: publikacije@ipsos.si