![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog in naročilnica
|
Kako »delujejo« vrednote?
Vrednote kot kažipoti
Vrednote so nedvomno eden najpomembnejših dosežkov človeške kulture. Ljudje ne živimo le zato, da bi zadovoljili svoje potrebe, ampak v svojem osebnem razvoju zgradimo občutek za to, kaj je pozitivno, dobro, zaželeno, kaj je pomembno za nas in za širšo skupnost. Vrednote dajejo »barvo« in vsebino našim življenjem. Hkrati so eno od najglobljih in najmočnejših gibal naših osebnih dejanj in ravnanj.
Včasih o vrednotah preveč omejeno razmišljamo le kot o nizu zapovedi, kaj »naj bi«, kaj »lahko« in česa »ne bi smeli«. S takšnim gledanjem ne le preozko razumemo pomen vrednot, temveč tudi zmanjšamo njihovo moč. Morda je mnogo bolj učinkovito, če jih opredelimo kot nekaj, kar nam daje energijo, motivacijo in navdih: če se za nekaj res vneto zavzamemo, če nekaj res visoko cenimo, si lahko za to tudi močno prizadevamo. Največje dosežke posamezniki ali organizacije uresničijo takrat, ko z navdušenjem uresničujejo tisto, kar je v skladu z njihovimi najglobljimi in najpomembnejšimi vrednotami. Glede na to, da med člani skupin vedno obstajajo razlike med pomembnostjo, ki jo pripisujejo različnim vrednotam, je iskanje konsenza o »skupnih« vrednotah pomembna naloga vsake skupine. Ljudje v organizacijah nenehno komunicirajo s sodelavci ali drugimi pomembnimi ljudmi (učenci, bolniki, gojenci, oskrbovanci, starši, strankami, drugimi uporabniki), sprejemajo pomembne odločitve in iščejo ravnovesje med nasprotujočimi se prioritetami; skupne vrednote so jim lahko dragocen kažipot pri vseh teh zahtevnih nalogah. Vrednote namesto pravil in zapovedi
V tradicionalnih organizacijah standarde za opravljanje dela določajo bolj ali manj jasni postopki in pravila, postavljena »od zunaj«, pri opredeljevanju katerih zaposleni niso sodelovali. V sodobnih organizacijah, v katerih imajo zaposleni več pooblastil in več možnosti avtonomnega odločanja, pravila in nadzorovanje ne zadoščajo več: v ospredje stopa tudi razumevanje najpomembnejših vrednot organizacije. Odločitev, ki jih sprejemajo zaposleni, tako organizacije ne presojajo več zgolj v luči pravil in predpisanih postopkov, ampak tudi na podlagi opredeljenih ključnih vrednot. Ker so vrednote ponotranjene, na vedenje in njegove posledice vplivajo dosti močneje kot zapisan niz pravil in navodil. Tudi posledice ravnanja v nasprotju z vrednotami so globlje in tehtnejše kot posledice neupoštevanja pravil. Usklajevanje vrednot Ko človek dela v okolju, kjer so njegove delovne naloge in pričakovanja organizacije skladne s tistim, kar je zanj pomembno in kar sam osebno ceni, ima več energije, motivacije in močnejšo željo po izpolnjevanju tudi najbolj zahtevnih nalog. Zato naj razprava o vrednotah poteka vedno od posameznika k skupini le tako organizacija omogoči pogoje za to, da bodo vsi zaposleni imeli možnost soočiti se z različnimi pojmovanji in prispevati svoj delež k razjasnjenju skupnih vrednot organizacije.
Konflikt vrednot
Včasih so posamezne vrednote v nasprotju z drugimi vrednotami. V situacijah, ko nastane konflikt vrednot, lahko proti rešitvi težav vodi prav poglobljena razprava. Če ima organizacija jasno opredeljene vrednote, ki so ji najpomembnejše, če ima jasne in nedvoumne prioritete, bodo njeno vodstvo in zaposleni lažje ravnali in se odločali tudi v vrednotno konfliktnih situacijah. Če je pri prej omenjenem primeru na levi strani skrb za dobrobit učencev tista vrednota, ki jo šola najbolj poudarja kot svoje temeljno etično načelo, bodo zaposleni razmislili, kaj je za učenca najbolje, in mu bodo najverjetneje dali priložnost, da izdela razred in se tako izogne še večji stiski. Če je, po drugi strani, šola v okviru razprave sklenila, da je njena najpomembnejša vrednota za vse morajo veljati enaka merila bo učenec negativno ocenjen in bodo on, njegovi učitelji in starši tudi natanko vedeli, zakaj. Z drugimi besedami: opredeljene vrednote in njihove prioritete ne le postanejo standardi ravnanja v organizaciji, ampak tudi olajšajo sprejemanje težkih odločitev in pomagajo razjasniti vrednotne konflikte.
Opredeljene vrednote in njihove prioritete ne le postanejo standardi ravnanja v organizaciji, ampak tudi olajšajo sprejemanje težkih odločitev ter pomagajo razjasniti vrednotne konflikte. Implicitne (nezavedne) in eksplicitne (javne) vrednote Chester Barnard je že leta 1938 v svojem klasičnem delu The Functions of the Executive zapisal, da je treba temelje vsake formalne organizacije iskati v njeni neformalni organizaciji. Neformalne organizacije imajo namreč dve pomembni vrsti učinkov:
V vsaki organizaciji torej obstaja neformalna kultura s svojimi vrednotami, ki se po tradiciji prenašajo iz roda v rod. Številne od teh vrednot so implicitne, niso nikjer jasno opredeljene in se jih zaposleni ne zavedajo jasno. Kljub temu lahko silovito vplivajo nanje, na njihovo delo in ravnanje.
Težave nastopijo, kadar ta implicitna prepričanja nasprotujejo javno izraženim vrednotam organizacije. Če je takšnih situacij veliko, se lahko med zaposlenimi pojavijo nezadovoljstvo, cinizem, celo odkrito posmehovanje posameznikov »skupnim« vrednotam. En od takšnih primerov je tradicionalno ločevanje »mi/oni«. To stališče je morda eno od najbolj zakoreninjenih implicitnih prepričanj v svetu neprofitnih pa tudi drugih organizacij. Pravzaprav ga lahko opažamo v vseh človeških skupinah in skupnostih. V organizacijah ga lahko opazujemo na dveh nivojih. Znotraj organizacije ločuje »nas« od »njih«, bodisi učitelje od vodstvenih delavcev, zdravstveno osebje od zdravnikov, pedagoške delavce od nepedagoških. Z vidika odnosov zunaj organizacije so »mi« zaposleni (učitelji, vzgojitelji, zdravniki, osebje), med »one« pa sodijo uporabniki (učenci, otroci, bolniki, stranke) in skupnost. Ob takšnih tradicionalnih razmejitvah se v organizacijah, ki jih vodijo razbohotene implicitne predpostavke, pogosto razširi predstava, da smo »mi« žrtve, »oni« pa nas ogrožajo. In posledice? Koliko ljudi se lahko iz svojih izkušenj spomni učiteljev, ki so se, ker svojih občutkov nemoči, frustriranosti in gneva niso mogli zliti na nadrejene in sodelavce, znesli nad učenci. Ali medicinsko sestro, ki se je, ker svojih občutkov nemoči, frustriranosti in gneva ni mogla stresti na zdravnike in sodelavce, znesla nad bolniki? Ali policista, ki se je, ker svojih občutkov nemoči, frustriranosti in gneva ni mogel zliti na nadrejene in sodelavce, znesel nad storilci manjših cestnih prekrškov? V koliko organizacijah zaposleni ne zaupajo vodstvu in obratno, ali zaposleni skrivajo informacije pred vodstvom, ali vodstvo prikriva informacije pred zaposlenimi?
Dejstvo, da implicitne vrednote konstruktivne ali nekonstruktivne silovito obvladujejo organizacije, je še en v dolgem nizu argumentov, ki pričajo, kako pomembno je, da se organizacije načrtno lotijo raziskovanja svojih vrednot. Bolj kot so implicitna prepričanja vpletena v tkivo organizacije, globlje mora raziskovati, da se dokoplje do njih. In dlje kot koplje, bolj pozitivne premike lahko pričakuje. Kako se oblikujejo vrednote
Vrednote niso nekaj prirojenega. Ljudje v svojem življenju v času socializacije prevzemamo tiste, ki nam jih posredujejo pomembni ljudje, po katerih se zgledujemo: starši, starejši bratje in sestre, vzgojitelji, učitelji, junaki iz pravljic, televizijskih oddaj in filmov. Vrednote ljudi, ki so nam pomembni, prevzamemo za svoje, jih ponotranjimo. Ker odraščamo v različnih družinah in okoljih, se naše vrednote razlikujejo. Še toliko bolj zato, ker po začetku obdobja mladostništva vsak vse bolj tudi sam vpliva na to, katere vrednote bo brezpogojno sprejel, katere bo prilagodil svojim izkušnjam in katere bo zavrgel.
Organizacije se premagovanja razlik med vrednotami svojih ljudi lotevajo na različne načine. En od pogostih pristopov je ljudem posredovati »zaželene« vrednote prek indoktrinacije in pritiskov. Verjetno ni nobeno presenečenje, da so takšni poskusi prejkone obsojeni na neuspeh (Spomnite se nenehnega ponavljanja dveh izmed največkrat omenjenih vrednot v nekdanji Jugoslaviji bratstva in enotnosti in tega, kar se je po razpadu države dogajalo kljub petinštiridesetim letom nenehnega poudarjanja obeh.). Ni dvoma, da so mnogo učinkovitejši načini soočenje in seznanjanje z obstoječimi vrednotami, tudi z različnimi, in iskanje tistih »skupnih imenovalcev« med njimi, ki so lastne vsem ali vsaj večini v organizaciji. To so vrednote, na katere se lahko organizacija pozneje osredotoči in jih uresničuje v vseh svojih ravnanjih in postopkih, seveda ob spoštovanju medosebnih razlik, ki vedno so in bodo obstajale. Prepoznane skupne vrednote so lahko močno orodje za zagotavljanje učinkovitosti organizacije. Če jih organizacija vključi v svojo »filozofijo«, politiko in prakso, lahko postanejo resnični kažipoti in standardi za delovanje in ravnanje, ki zagotavljajo konsistentnost in stabilnost na vseh nivojih njenega delovanja. Občutek zanesljivosti in varnosti, ki ga dajeta konsistentnost in stabilnost ravnanj organizacije zaposlenim, vodstvu in uporabnikom, pa je neprecenljiv. Spreminjanje vrednot Hitre spremembe vrednot se navadno dogajajo v obdobjih nenadnih sprememb in kriz, ko nastopi občutek, da »stare« vrednote ne ustrezajo več trenutni stvarnosti.
Vrednote posameznikov in organizacij so relativno stabilne. Ker so globoko zakoreninjene, se njihove spremembe dogajajo zelo počasi in po majhnih korakih. Hitre spremembe vrednot se navadno dogajajo le v obdobjih nenadnih sprememb in kriz, ko nastopi občutek, da »stare« vrednote ne ustrezajo več trenutni stvarnosti. V takšnih primerih lahko nastopi kriza vrednot, čeprav se prej ali slej na mestu starega vzpostavi nov vrednotni sistem. Kljub temu pa nekatere najbolj splošne, univerzalne vrednote, ostajajo pri ljudeh in organizacijah nespremenjene tudi med velikimi krizami in premiki v okolju.
Če vrednote razumemo kot nekakšne kažipote za življenje in ravnanje, je njihova stabilnost tudi zaželena. S svojo trajnostjo zagotavljajo konsistentnost vedenj in ravnanj, s tem pa tudi občutek zanesljivosti in varnosti. Problem predstavlja dejstvo, da so enako trajne in stabilne tudi nekonstruktivne in nezaželene implicitne vrednote in prepričanja v organizacijah še toliko bolj, ker niso jasno izražene in opredeljene in so zato bolj ali manj nezavedne. Ker razprava o vrednotah v organizaciji omogoča neposredno soočenje tudi z nekonstruktivnimi vrednotami, odpira tudi možnosti za spopad z njimi ko se organizacija enkrat sooči z njimi in jih ozavesti, se tudi laže bojuje proti njim in jih spreminja.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© dr. Kristijan Musek Lešnik, dr. Petra Lešnik Musek, 2006, 2013, 2014 IPSOS dr. Kristijan Musek Lešnik s.p., Požarnice 26d, 1351 Brezovica pri Ljubljani, e-pošta: publikacije@ipsos.si |