ENG
 
     
     
     
 

Vodenje v izobraževanju

Organizacijska klima

Splošno o vodenju

Samoevalvacija in zagotavljanje kakovosti

Identiteta vrtca in šole

Vrednote vrtca in šole

Poslanstvo vrtca in šole

Vizija vrtca in šole

Siva knjiga o vzgoji in izobraževanju

Bajke in povesti o devetletki

 
 

 

 

Katalog in naročilnica

 

 

 

Namen izjave o poslanstvu

 

Izjava o poslanstvu igra vlogo »nevidne roke«, ki usmerja ljudi tako, da lahko neodvisno delajo in skupaj dosežejo želeno stanje učinkovitosti organizacije.

Philip Kotler

Glavna naloga izjave o poslanstvu je razjasniti, kaj zavod počne, s čim in kako se ukvarja. Z njo torej pojasni svojo temeljno »nalogo«. Izjava o poslanstvu naj bi bila na razpolago vsem deležnikom, zaposlenim, uporabnikom in širši javnosti. Opredelila naj bi posebne značilnosti, ki organizacijo razlikujejo od drugih, ki opravljajo podobne naloge in ustvarila jasno podobo o njenih edinstvenih potezah.

Izjava o poslanstvu ne le opredeli namen organizacije, ampak, kot pravi Philip Kotler, igra vlogo »nevidne roke«, ki usmerja njene ljudi tako, da lahko neodvisno delajo in skupaj dosežejo želeno stanje učinkovitosti organizacije. Je nekakšen smerokaz, ki pomaga zaposlenim in vodstvu pri sprejemanju odločitev, ob njeni pomoči vedo, kako ravnati, delati v nejasnih situacijah. Izjava o poslanstvu je tudi komunikacijsko sredstvo, ki odraža mnenje vodstva in zaposlenih o organizaciji, deloma pa tudi že nakazuje, v katero smer naj bi se razvijala v prihodnosti. Nenazadnje je dokument o bistvu (smislu, namenu, ciljih) organizacije, ki zaposlene opominja na bistvo njihovega dela, jim služi kot kažipot za ravnanja, ki so v duhu skupnih vrednot organizacije, ter jih navdihuje in navdušuje pri njihovem uresničevanju. Zato je tudi pomemben motivacijski pripomoček, ki pomaga motivirati zaposlene in usmerjati njihova prizadevanja proti skupni viziji.

Izjava o poslanstvu je tudi zelo pomembno orodje trženja organizacije: sedanjim in bodočim zaposlenim, uporabnikom in drugim olajšuje presojo, ali in kako se čutijo del te »podobe« oziroma ali želijo postati njen del. Uporabnikom, predvsem prihodnjim, pojasni, kaj jim ponuja organizacija, in jim pomaga pri odločanju o tem, ali se želijo z njo »povezati«.

Izjava o poslanstvu zaposlene opominja na bistvo njihovega dela, jim služi kot kažipot za ravnanja, ki so v duhu skupnih vrednot, ter jih navdihuje in navdušuje k uresničevanju vizije organizacije.

Organizacije uporabljajo izjavo o poslanstvu zelo različno; ene so pri tem bolj, druge manj učinkovite. Nekatere organizacije izjavo o poslanstvu uokvirijo, obesijo na stene in sčasoma pozabijo nanjo. Druge organizacije jo morda uporabljajo le občasno, ko želijo napraviti vtis na koga. Jasno je, da ne enim ne drugim od teh njihove izjave o poslanstvu ne koristijo dosti. Z izjavo o poslanstvu veliko pridobijo le tiste organizacije, ki v njih prepoznajo močno orodje za dejavno vsakdanjo rabo, ki lahko koordinira prizadevanja pri strateškem načrtovanju in ki lahko pomaga vzpostaviti vsakodnevne prioritete ter ocenjevati nove ali že obstoječe cilje, dejavnosti in procese.

Veliko direktorjev, ravnateljev, menedžerjev, strokovnjakov in raziskovalcev soglaša, da je izjava o poslanstvu prvi korak k učinkovitemu strateškemu načrtovanju v organizaciji – le z jasno opredeljenim poslanstvom in namenom je organizacija, po njihovem mnenju, sposobna doseči jasne in realne poslovne uspehe in cilje. V njej vidijo ključni dokument, ki določi osnovne cilje in dejavnosti organizacije, nekakšen sporazum med organizacijo in vsemi pomembnimi skupinami, vključno z zaposlenimi, uporabniki in ustanovitelji, ki po eni strani razjasni dolgoročne cilje, hkrati pa določi, kako naj organizacija ravna, da jih bo dosegla.

Čeprav strokovnjaki niso povsem soglasni okrog tega, kakšna naj bi bila vsebina učinkovite izjave o poslanstvu, podobno ocenjujejo njene predvidene prednosti: po splošnem prepričanju naj bi izjave o poslanstvu v organizacijah:

Spodbujale razpravo o usmeritvah in ciljih.

Ob pomoči izjave o poslanstvu naj bi bile organizacije zmožne razviti jasne kratko- in dolgoročne cilje in načrte. Če imajo zaposleni, ustanovitelji in uporabniki vpogled v zapisano izjavo o poslanstvu organizacije, bolje razumejo, kje se nahaja organizacija, od kod je prišla in kam gre.

Služile kot nadzorni mehanizem, ki drži organizacijo na »pravih tirnicah«.

Izjava o poslanstvu naj bi pomagala organizaciji, da ne bi zašla na področja, ki niso v skladu z njenim temeljnim delovanjem, in da ne bi sledila ciljem, ki se je ne tičejo.

Pomagale pri sprejemanju širokega spektra vsakodnevnih odločitev.

Kadar je treba sprejeti nove ali nevsakdanje odločitve, naj bi bila izjava o poslanstvu eden od kriterijev pri odločanju in primerno orodje za zagotavljanje, da bodo odločitve šle v »pravo smer«.

Navdihnile in motivirale zaposlene.

Izjava o poslanstvu naj bi dala delu smisel, pomen in določila skupne cilje. Zaposlenim naj bi pomagala pri uresničevanju širših organizacijskih ciljev in jih spodbujala, da te cilje postavijo v ospredje svojih interesov. Še tako jasno opredeljeno poslanstvo organizacije je neproduktivno, če ni dovolj zanimivo in energično, da motivira zaposlene. Mora jih privabiti, da cilje podjetja vidijo kot svoje. Zato naj bo vsaka izjava o poslanstvu zapisana tako, da si zaposleni, ko jo prebere, rečejo: »To! To je zame dober razlog, da vsako jutro vstanem in grem na delo.«

 

     
     
 
Izbrane misli

 
 

 

 
   

Nazaj na vrh

 

   

© dr. Kristijan Musek Lešnik, dr. Petra Lešnik Musek, 2006, 2013, 2014

IPSOS dr. Kristijan Musek Lešnik s.p., Požarnice 26d, 1351 Brezovica pri Ljubljani, e-pošta: publikacije@ipsos.si