abc.viz
Materiali, viri, pripomočki, delavnice, vprašalniki in ideje za vzgojitelje in učitelje
Materiali, viri, pripomočki, delavnice, vprašalniki in ideje za svetovalne delavce
Materiali in članki za ravnatelje in vodje
Več o portalu
Nazaj na prvo stran
Pošlji e-sporočilo



Zakaj je vrednote, poslanstvo in vizijo organizacije smiselno zapisati – 1. del

Če najpočasnejši vidi svoj cilj, ga bo dosegel hitreje kot najhitrejši, ki brezglavo bega.

Gotthard E. Lessing

Organizacije razpravo o poslanstvu, viziji in vrednotah spodbujajo in vodijo na različne načine. Večini teh razprav je skupno, da ob koncu procesa nastanejo pisni dokumenti, v katerih organizacije jasno zapišejo svoje vrednote in/ali poslanstvo in/ali vizijo. Z nedvoumnimi izjavami o vrednotah, poslanstvu in viziji organizacija sporoči svoja temeljna načela in usmeritve notranji in zunanji javnosti. Hkrati zapisane izjave omogočijo organizaciji, da svoje vrednote, poslanstvo in vizijo vtkejo v nekatere pomembne notranje sisteme, kot so postavljanje ciljev in načrtovanje, organizacijske navade, organizacijska struktura, pridobivanje in izobraževanje novih (so)delavcev, nagrajevanje ipd. 

Z nedvoumnimi izjavami o vrednotah, poslanstvu in viziji organizacija sporoči svoja temeljna načela in usmeritve notranji in zunanji javnosti.

V resnici je eden od ciljev večine poglobljenih razprav oblikovanje skupne izjave ali dokumenta, ki bo jasno sporočal zaposlenim, uporabnikom in širši družbi, kako organizacija oziroma njeni ljudje vidijo svoje poslanstvo, ob upoštevanju katerih vrednot ga želijo izpolnjevati in kje in kako se vidijo v prihodnosti. Takšno sporočanje temeljnih načel organizacije omogoča in dovoljuje sedanjim in bodočim zaposlenim, vodstvu, vlagateljem in uporabnikom, da se odločijo, ali želijo biti del zgodbe neke organizacije.

Ena od ključnih značilnosti učinkovitih, ustvarjalnih organizacij je, da imajo ljudje v njih jasno predstavo o tem, kaj želijo skupaj ustvariti, kakšni so njihovi osnovni nameni, in da si delijo niz skupnih vrednot. Iz bistva njihove identitete izhajajo vrednote, poslanstvo in vizija.

Potreba po pisnem opredeljevanju vrednot, poslanstva in vizije se je v organizacijskem svetu verjetno pojavila vzporedno s spoznanjem, da bodo zaradi vse hitrejšega razvoja tehnologije in možnosti posredovanja informacij novosti današnjega dne čez desetletja že zrele za muzeje. Podjetjem, ki so desetlejta dobro delovala, je postalo jasno, da v času, ko za obstanek ne bo več pomembna le sposobnost sprotnega prilagajanja vse hitrejšim spremembam, ampak predvsem zmožnost pravočasnega predvidevanja in napovedovanja prihodnjih dogodkov, s starim načinom dela ne bo šlo naprej. Peter Drucker trdi, da je že pred letom 1970 imelo marsikatero podjetje vizijo za prihodnost, vendar so jo le redka zapisala. Takrat je morda še zadostovalo, da je eden ali nekaj ljudi z vrha organizacije sprejelo večino pomembnih odločitev, zaposleni pa so preprosto izvedli naročeno. Pozneje, ko sta je avtoriteta in odgovornost začeli decentralizirati, so vodje in zaposleni na vseh ravneh začeli sprejemati odločitve, ki so vplivale na uspeh podjetja in strateške usmeritve. Zelo hitro se je pokazalo, da brez osrednje vizije ali ciljev vsak, ki lahko sprejema odločitve, po naravi počne in izbira tisto, kar v mejah svojih izkušenj in znanja misli, da je najboljše za organizacijo ali zanj osebno. Zato se je pojavila potreba po tem, da organizacije opredelijo okvire, znotraj katerih naj delujejo zaposleni na vseh ravneh odločanja – prav takšne okvirje predstavljajo dokumenti o poslanstvu, viziji in vrednotah. Na eni strani vzpostavljajo in utrjujejo identiteto organizacije kot nekaj, kar se ohranja kljub spremembam, na drugi strani pa odpirajo tudi manevrski prostor za hitro in učinkovito odzivanje na spreminjajoče se zahteve okolja.

Dokumenti o poslanstvu, viziji in vrednotah na eni strani vzpostavljajo in utrjujejo identiteto organizacije kot nekaj, kar se ohranja kljub spremembam, na drugi strani pa odpirajo tudi manevrski prostor za hitro in učinkovito odzivanje na spreminjajoče se zahteve okolja.

Nedvomno je ena od ključnih značilnosti učinkovitih, ustvarjalnih organizacij prav ta, da imajo ljudje v njih jasno predstavo o tem, kaj želijo skupaj ustvariti, kakšni so njihovi osnovni nameni, in da si delijo niz skupnih vrednot. Vrednote in poslanstvo organizacije so jedro njene identitete, oplemeniteno z posameznimi identitetami njenih ljudi. Potreba po tem, da razumemo, kam organizacija gre, je ravno tako pomembna kot želja po razumevanju njenega namena in poslanstva. Zato jasno opredeljene in zapisane vrednote, vizija, poslanstvo in cilji igrajo tudi vse pomembnejšo vlogo pri razvoju organizacijskih strategij. Zapisano poslanstvo in vizija sta – v kombinaciji s temeljnimi vrednotami, ki jih ceni organizacija – osnova za postavljanje strategije, prioritet, načrtov in delovnih nalog. Vsak od teh elementov prinaša pomemben prispevek v mozaik informacij, ki so bistvene za usmeritve, dejanja in razvoj organizacije.

Potreba po tem, da razumemo, kam organizacija gre, je ravno tako pomembno kot razumevanje njenega cilja in poslanstva.

Jasna opredelitev poslanstva in vizije organizacije je tudi temelj za učinkovito vodenje. Vpogled v značaj organizacije izboljšuje pogoje tako za razvijanje dobre klime kot tudi učinkovitega vodenja. Zato ne presenečajo podatki, da postajajo izjave o poslanstvu, vrednotah in viziji vse bolj razširjeni pripomoček vodenja, tako v profitnem kot neprofitnem svetu. Če organizacije porabijo tudi leto ali dve, da skozi široko razpravo razvijejo uporabne izjave – so njihova vodstva očitno spoznala, da sta čas in energija, ki ju zahteva ta proces, naložena koristno.

Namen izjav o poslanstvu, vrednotah in viziji je izraziti želje in pričakovanja organizacije glede njene trenutne stvarnosti in prihodnosti ter spodbuditi razpravo o teh vprašanjih znotraj nje in navzven.

Razvoj otrok in mladostnikov
Izbrane misli
Sporočila otrok in mladostnikov odraslim
© dr. Kristijan Musek Lešnik in Inštitut za psihologijo osebnosti, 2007

Članki, viri, pripomočki, vprašalniki in drugi materiali objavljeni na spletni strani so nastali v letih 1999 do 2007. Naročniki lahko neomejeno uporabljajo, tiskajo in razmnožujejo vsebino portala. Spreminjanje vsebine ni dovoljeno.