abc.viz
Materiali, viri, pripomočki, delavnice, vprašalniki in ideje za vzgojitelje in učitelje
Materiali, viri, pripomočki, delavnice, vprašalniki in ideje za svetovalne delavce
Materiali in članki za ravnatelje in vodje
Več o portalu
Nazaj na prvo stran
Pošlji e-sporočilo



Poslanstvo, vrednote in vizija kot ključni elementi strateškega načrtovanja v vrtcu, šoli, organizaciji – 1. del

Ali vemo, kje smo, kaj želimo in kam gremo? Ali imamo strategijo, kako priti tja?

Dobro pripravljeni načrti povečajo možnosti, da vsakodnevne dejavnosti organizacije privedejo do želenih rezultatov.

Naše cilje lahko dosežemo samo ob pomoči načrta, v katerega strastno verjamemo in na podlagi katerega energično ravnamo. Nobene druge poti do uspeha ni.

Stephen A. Brennan

Strateško načrtovanje je proces določanja, kaj se bo z organizacijo dogajalo v prihodnjem časovnem obdobju, kam bo šla, kako bo prišla tja in kako bo ugotavljala, ali je prišla tja. Henry Mintzberg pravi, da gre za sistematičen proces, v katerem organizacija med različnimi možnimi oziroma verjetnimi scenariji prepozna prednostne naloge, ki so bistvene za uresničevanje njenega poslanstva in sledenje želeni prihodnosti – viziji. Organizacija se ob pomoči strateških načrtov osredotoči na svojo vizijo in osnovne naloge in zagotavlja, da bodo njeni ljudje delovali v skladu z njenimi vrednotami in poslanstvom ter v smeri istih ciljev.

Strategija je način razmišljanja, zavesten in nameren proces, silovit sistem uresničevanja stvari, znanost zagotavljanja prihodnjega uspeha.

Pete Johnson

Vsako strateško načrtovanje zahteva sredstva in čas, dve neprecenljivi dobrini v vsaki organizaciji. Še več, določanje ciljev in usmeritev v hitro spreminjajočem se okolju zahteva velikanske količine volje – in tudi optimizma. Zakaj naj bi se potem organizacija sploh trudila s strateškim načrtovanjem? Odgovor je preprost: dobro pripravljeni načrti povečajo možnost, da vsakodnevne dejavnosti organizacije privedejo do želenih rezultatov. Drži, načrtovanje samo po sebi še ne zagotavlja vrhunskih rezultatov – če nameravajo organizacije doseči želene rezultate, je treba načrte tudi uresničiti. A v okviru strateškega načrtovanja je pot za uresničevanje zastavljenih ciljev močno olajšana: že sam proces načrtovanja pripomore, da se zaposleni osredotočijo na resnične prioritete organizacije in s tem izboljšajo delovne procese.

Že zgolj proces načrtovanja pripomore, da se zaposleni osredotočijo na resnične prioritete organizacije in s tem izboljšajo delovne procese.

Strateško načrtovanje je torej proces, ki omogoči organizacijam, da:

·        ugotovijo kam (in zakaj) gredo;

·        ugotovijo, kaj morajo postoriti, da dosežejo izbran cilj, in predvidijo alternativne poti, da dosežejo zahtevane rezultate;

·        izberejo najboljše poti do cilja;

·        načrtujejo načine doseganja ciljev, jih razvijajo in izvedejo ter

·        ocenijo, kako dobro delajo, kaj so že naredile in kako lahko popravijo napake in izboljšajo svoje delovanje.

Strateško načrtovanje pomaga prepoznati vrzeli med tistim, kar naj bi organizacija počela in dosegla, in tistim, kar počne in dosega v resnici. Šele ob prepoznanju te vrzeli lahko organizacija pripravi akcijski načrt, ki jo bo usposobil, da jo bo zmogla premagati.

Strateški načrt je ničvreden, če mu ne predhodi jasna vizija.

George Bernard Shaw

Strateško načrtovanje lahko torej razumemo kot orodje vodenja, namenjeno preprostemu cilju – pomagati organizaciji k boljšemu in učinkovitejšemu delu. Energijo organizacije in zaposlenih osredotoča proti istim pomembnim ciljem in zagotavlja, da si vsi prizadevajo za njihovo doseganje. Strateško načrtovanje si prizadeva sprejeti temeljne odločitve in predvideti dejanja, ki bodo oblikovala in vodila organizacijo, določala, kaj ta sploh JE, KAJ POČNE, ZAKAJ počne to in kaj BO POČELA v prihodnosti. Zato je ključni element vsakega poglobljenega strateškega načrtovanja razprava o vrednotah, poslanstvu in viziji. Tudi John Naisbitt pravi, da je »strateški načrt ničvreden, če mu ne predhodi vizija«.

Razvoj otrok in mladostnikov
Izbrane misli
Sporočila otrok in mladostnikov odraslim
© dr. Kristijan Musek Lešnik in Inštitut za psihologijo osebnosti, 2007

Članki, viri, pripomočki, vprašalniki in drugi materiali objavljeni na spletni strani so nastali v letih 1999 do 2007. Naročniki lahko neomejeno uporabljajo, tiskajo in razmnožujejo vsebino portala. Spreminjanje vsebine ni dovoljeno.