abc.viz
Materiali, viri, pripomočki, delavnice, vprašalniki in ideje za vzgojitelje in učitelje
Materiali, viri, pripomočki, delavnice, vprašalniki in ideje za svetovalne delavce
Materiali in članki za ravnatelje in vodje
Več o portalu
Nazaj na prvo stran
Pošlji e-sporočilo



Kako »delujejo« vrednote – 2. del

Usklajevanje vrednot

Ko človek dela v okolju, kjer so njegove delovne naloge in pričakovanja organizacije skladne s tistim, kar je zanj pomembno in kar sam osebno ceni, ima več energije, motivacije in močnejšo željo po izpolnjevanju tudi najbolj zahtevnih nalog. Zato naj razprava o vrednotah poteka vedno od posameznika k skupini – le tako organizacija omogoči pogoje za to, da bodo vsi zaposleni imeli možnost soočiti se z različnimi pojmovanji in prispevati svoj delež k razjasnjenju skupnih vrednot organizacije.

Včasih obstaja velik razkorak med vrednotami, za katere trdimo, da so nam pomembne, in tistimi, ki jih izkazujemo s svojim življenjem, vedenjem in ravnanjem.

Primeren začetek procesa razprave o organizacijskih vrednotah je lahko povabilo zaposlenim, da razmislijo o svojih lastnih osebnih vrednotah. Pri tem ne gre pozabiti, da se ljudi v takšno razmišljanje ne da siliti – vase se bodo poglobili pač tisti, ki so za to motivirani in pripravljeni. A tudi za ljudi, ki so motivirani za razjasnjevanje osebnih vrednot, ta proces ni preprost. Včasih obstaja velik razkorak med vrednotami, za katere nekdo trdi, da so mu pomembne, in tistimi, ki jih izkazuje s svojim življenjem, vedenjem in ravnanjem. Po drugi strani ljudje nekaterih svojih osebnih vrednot morda ne želijo izražati javno. Možno je celo, da dela najglobljih lastnih vrednot človek niti sam ne prepozna. Nerazjasnjene in neprepoznane vrednote so lahko podlaga za nerazumevanje in protislovja, zato se lahko ljudje med razpravo o vrednotah včasih počutijo zbegani, ovirani in celo razočarani.

Konflikt vrednot

Živite v harmoniji s svojimi vrednotami in najglobljimi prepričanji. Nikdar ne ubirajte srednje poti.

Brian Tracy

Včasih so posamezne vrednote v nasprotju z drugimi vrednotami. V situacijah, ko nastane konflikt vrednot, lahko proti rešitvi težav vodi prav poglobljena razprava. Če ima organizacija jasno opredeljene vrednote, ki so ji najpomembnejše, če ima jasne in nedvoumne prioritete, bodo njeno vodstvo in zaposleni lažje ravnali in se odločali tudi v vrednotno konfliktnih situacijah. Če je pri prej omenjenem primeru na levi strani skrb za dobrobit učencev tista vrednota, ki jo šola najbolj poudarja kot svoje temeljno etično načelo, bodo zaposleni razmislili, kaj je za učenca najbolje, in mu bodo najverjetneje dali priložnost, da izdela razred in se tako izogne še večji stiski. Če je, po drugi strani, šola v okviru razprave sklenila, da je njena najpomembnejša vrednota za vse morajo veljati enaka merila bo učenec negativno ocenjen in bodo on, njegovi učitelji in starši tudi natanko vedeli, zakaj. Z drugimi besedami: opredeljene vrednote in njihove prioritete ne le postanejo standardi ravnanja v organizaciji, ampak tudi olajšajo sprejemanje težkih odločitev in pomagajo razjasniti vrednotne konflikte.

Poglejmo primer iz šolskih klopi. Kaj storiti, če dosežki nekega učenca ne zadoščajo za pozitivno oceno, hkrati pa vemo, da:

a)      je bil v zadnjem času v hudi stiski zaradi materine bolezni in smo prepričani, da bo lahko zamujeno brez težav nadoknadil pozneje;

b)      bi negativna ocena in ponavljanje razreda njegovo stisko še povečala?

Ali ne bi, če bi mu dali pozitivno oceno, bili nepošteni do drugih učencev z enako slabimi dosežki, ki bodo ponavljali razred? Ali ne bi, če mu damo negativno oceno, ravnali v nasprotju z našimi najglobljimi človeškimi vrednotami?

Opredeljene vrednote in njihove prioritete ne le postanejo standardi ravnanja v organizaciji, ampak tudi olajšajo sprejemanje težkih odločitev ter pomagajo razjasniti vrednotne konflikte.

Razvoj otrok in mladostnikov
Izbrane misli
Sporočila otrok in mladostnikov odraslim
© dr. Kristijan Musek Lešnik in Inštitut za psihologijo osebnosti, 2007

Članki, viri, pripomočki, vprašalniki in drugi materiali objavljeni na spletni strani so nastali v letih 1999 do 2007. Naročniki lahko neomejeno uporabljajo, tiskajo in razmnožujejo vsebino portala. Spreminjanje vsebine ni dovoljeno.