|
|
|
|
|
Materiali, viri, pripomočki, delavnice, vprašalniki in ideje za vzgojitelje in učitelje
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Materiali, viri, pripomočki, delavnice, vprašalniki in ideje za svetovalne delavce
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Materiali in članki za ravnatelje in vodje
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Več o portalu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nazaj na prvo stran
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pošlji e-sporočilo
|
|
|
|
|
|
|
 |
Vrednote organizacije in vodenje 1. del |
|
Če želimo razumeti organizacije, moramo razumeti, kako se v njih nameni spreminjajo v dejanja in kako dejanja nekaterih vplivajo na namene in dejanja drugih.
|
Tradicionalno gledanje v organizacijah vidi nekakšne stroje, ki opravljajo določene naloge in katere pri njihovem opravljanju označujejo predvidljivost, razumskost, racionalnost in nadzor. Procese in ravnanja v organizacijah, v katerih je tovrstno razumevanje prevladujoče, usmerjajo vrednote vodstva, ki pogosto ne upoštevajo vrednot, pomembnih za posameznike in skupine v organizaciji. A če želimo razumeti organizacije, moramo razumeti, kako se v njih nameni spreminjajo v dejanja in kako dejanja nekaterih vplivajo na namene in dejanja drugih. Razumeti moramo, kako vrednote kot pomemben dejavnik razmišljanja in ravnanja vodijo k doseganju zastavljenih osebnih in organizacijskih ciljev. Predvsem pa moramo, namesto predpostavke, da organizacije vodijo ljudi, razumeti, da so ljudje tisti, ki usmerjajo, nadzorujejo in upravljajo organizacije. Pojmi, kot sta nadzor in upravljanje, predpostavljajo linearne povezave med vzroki in posledicami in sodijo v besednjak mehanicističnega razumevanja organizacij; če želimo globlje razumeti organizacije in vlogo vrednot v njih, je smiselno razmišljati o organizacijah sistemsko.
|
Namesto predpostavke, da organizacije vodijo ljudi, moramo razumeti, da so ljudje tisti, ki usmerjajo, nadzorujejo in upravljajo organizacije.
|
Ključ do uspešnega načrtovanja in vodenja organizacij v sodobnem svetu hitrih sprememb ni vrednotno nevtralno napovedovanje prihodnosti in nadzor za ohranjanje organizacije in njenih ljudi na »pravi poti« ampak prizadevanje na osnovi obstoječih vrednot (tako kot poslanstva, organizacijske kulture, klime, navad, tradicij, pričakovanj, želja, prepričanj, jezika) izboljšati razumevanje, kako naj organizacija in njeni ljudje sprejemajo odločitve in kako naj ravnajo, da bi mogli izbrati najboljšo izmed vsem možnih prihodnosti in jo uresničiti. Če se v tem procesu pojavi potreba po spremembi obstoječe strukture, na primer zaradi škodljivih implicitnih predpostavk, nekonstruktivnih navad ali destruktivne klime, naj odločitev za spremembe temelji na poglobljenem procesu iskanja razumevanja, v katerem sodelujejo vsi člani organizacije.
|
Različnost vrednot je v tradicionalnih organizacijah pogosto razumljena kot nekaj razdiralnega, odvečnega, zato se jo v veliki meri ignorira.
|
V tradicionalnih organizacijah ravnatelji in direktorji ne čutijo potrebe po raziskovanju različnih pojmovanj, prepričanj in potreb. Obratno. Težišče prizadevanj je usmerjeno na odkrivanje vzorcev podobnosti med ljudmi, tistega, kar je zaposlenim skupnega identičnosti, enakosti. Prepoznani vzorec podobnosti potem postane osnova za nadzorovanje delovnega okolja. Različnost vrednot je v takšnem okolju razumljena kot nekaj razdiralnega, odvečnega, zato se jo v veliki meri ignorira. V takšnih okoljih ljudje z različnimi vrednotami hitro dobijo etiketo tistih, ki »ne sodelujejo«, niso člani »skupine«, niso za »skupinsko delo«.
|
Precej ravnateljev oziroma direktorjev verjame, da njihova funkcija izgublja moč, če lahko zaposleni odkrito podajo mnenja, nasprotna trenutno veljavnim predpostavkam.
|
Ugotavljanje, prepoznavanje, zbiranje in razpravljanje o vrednotah posameznikov seveda vplivajo na vlogo vodje. Precej ravnateljev in direktorjev je prepričanih, da organizacija, še bolj pa njihova lastna funkcija, izgubljata svojo moč in učinkovitost, če lahko zaposleni odkrito podajo tudi tista svoja mnenja, ki so v nasprotju s trenutno veljavnimi predpostavkami. Mnogi med njimi verjamejo, da lažje odpravljajo trenja, zmanjšujejo število konfliktov in vzdržujejo skladnost ter harmonijo v organizaciji, če se osredotočijo na tisto, po čemer so si ljudje podobni. Pri tem izhajajo iz prepričanja, da podobni ljudje s podobnimi interesi veliko bolje delajo skupaj.
|
Ljudje, ki vedno »ustrezajo kalupu«, so le redko nosilci razvoja in napredka; oboje namreč zahteva iskanje novega, včasih tudi tveganje.
|
Če vodstva organizacij sledijo tej miselnosti in spodbujajo tovrstne socializacijske mehanizme, na svojo stran zagotovo pridobijo tiste zaposlene, ki »ustrezajo kalupu«. Pri tem prehitro spregledajo, da so ti ljudje le redko nosilci razvoja in napredka; oboje namreč zahteva iskanje novega, včasih tudi tveganje. Obratno, prav ti najmanj moteči posamezniki lahko odkrito minirajo poskuse razvoja, sprememb in napredka v organizaciji; še toliko bolj, če čutijo varno zaščito naklonjenega vodstva. Ko se v takšnih organizacijah pojavijo različna pojmovanja in vrednote, jih vodstva v želji po ohranjanju navidezne skladnosti in harmonije, raje prezrejo in še naprej igrajo na karto podobnosti.
|
V želji po udobju, ki ga nudi navidezna učinkovitost, ravnatelji in direktorji pogosto ostajajo upravljavci, ne postanejo pa vodje.
|
V želji po udobju, ki ga nudi navidezna preglednost in učinkovitost uniformnosti, ravnatelji in direktorji pogosto ostajajo upravljavci, ne postanejo pa vodje. Takšen pristop je bil lahko učinkovit za upravljanje tekočega traku in delavcev, ki so kot človeški roboti skrbeli, da so z njega padali identični izdelki ne zagotavlja pa učinkovitega vodenja neprofitne organizacije, v kateri izobraženi ljudje, vsak s svojimi vrednotami, prepričanji in potrebami, delajo v okoliščinah, ko niti dva »izdelka« (uporabnika) nista enaka. Namesto, da bi ti menedžerji (ravnatelji, direktorji) navdihovali ljudi s svojo vizijo, se izogibajo soočenju z njihovimi različnimi vrednotami. |
|
|
|
|
|
Razvoj otrok in mladostnikov
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Izbrane misli
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sporočila otrok in mladostnikov odraslim
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|