|
abc.viz
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Ne obstajajo prave in neprave oblike izjave o poslanstvu. Nekatere so bolj splošne, druge vsebujejo zelo natančno opredeljene usmeritve. V nekaterih organizacijah obsegajo cel list papirja, druge niso daljše od stavka. Na splošno velja pravilo: krajša, kot je izjava, bolj učinkovita je, če le uresničuje svoj namen. Nekaterim organizacijam se lahko celo posreči najti učinkovito izjavo v obliki kratkega slogana, a to naj nikakor ne bo prva skrb njenih sestavljavcev. Poglejmo, kaj različni strokovnjaki menijo o strukturi izjav o poslanstvu. Čeprav so številni od avtorjev, ki jih omenjamo v nadaljevanju, analizirali predvsem izjave o poslanstvu v gospodarskih dejavnostih, lahko večino njihovih spoznanj s pridom uporabimo tudi v neprofitnem svetu. Nekateri izjavo o poslanstvu pojmujejo zelo široko, mednje sodijo na primer Michael A. Hitt, R. Duane Ireland in Robert E. Hoskinson, ki pravijo, da je cilj teh izjav javna opredelitev namenov, ciljev, storitev/izdelkov, tržišča in filozofskih pogledov organizacije, pa tudi J. H. Want, ki našteva pet elementov učinkovite izjave o poslanstvu: namen, temeljne cilje (nekateri drugi menijo, da posamezni strateški cilji ne sodijo v izjavo o poslanstvu), skupno identiteto, politiko organizacije in skupne vrednote. Podobno Nigel F. Piercy in Neil A. Morgan govorita o štirih elementih dobro opredeljenega poslanstva: filozofiji organizacije, področju delovanja, ključnih vrednotah organizacije in ključnih elementih za uspeh. Ožje od prej omenjenih strokovnjakov razumeta pomen izjave o poslanstvu Douglas J. Dalrymple in Leonard J. Parsons, ko pravita, da izjava pokriva štiri področja organizacije: opredelitev vrste izdelkov/storitev, tržišče, smeri razvoja in uporabljeno tehnologijo, ali pa Derek F. Abell, ki med tri nujne elemente učinkovite izjave o poslanstvu prišteva skrb za zadovoljstvo uporabnikov, skrb za zadovoljevanje njihovih potreb in načine za zadovoljevanje teh potreb. Philip Kotler predlaga pet elementov izjave o poslanstvu: zgodovino organizacije, obstoječe prednosti, pozornost na okolje, razpoložljive vire ter sredstva in jasno opredeljene pristojnosti oziroma obveznosti. Nekateri strokovnjaki pa so pri opredeljevanju ključnih elementov uspešne izjave o poslanstvu še bolj podrobni. Njihova priporočila se nanašajo predvsem na vsebino izjave o poslanstvu, njene cilje kaj želimo z izjavo sploh doseči in njene tarče komu je namenjena, s kom organizacija komunicira prek izjave. J. A. Pearce in F. David na primer omenjata osem ključnih elementov, ki naj bi jih zajemala izjava o poslanstvu:
Takšna priporočila ne pomenijo, da so vsi ti možni elementi enako učinkoviti v vseh okoliščinah in za vse organizacije. Kateri so torej tisti elementi, ki so ključni za to, da bo neka izjava »zaživela« in izzvala ter motivirala zaposlene, ne pa se zgolj prašila na pozabljenih policah in na dnu predalov? Po mnenju nekaterih strokovnjakov naj bi takšne izjave vsebovale merljive cilje, opredeljevale enkratno identiteto organizacije in izražale zavezanost organizacije primernemu odnosu do vseh pomembnih skupin in ljudi. Hkrati pa nekateri avtorji poznavalci opozarjajo, da bo imela izjava o poslanstvu pomemben vpliv na učinkovitost organizacije le, če bo hkrati tudi zagotovila okolje, ki bo pomagalo tistim, ki sprejemajo pomembne odločitve v procesu strateškega načrtovanja, da bodo to počeli kar se da učinkovito. Obstajajo torej različna mnenja o tem, kaj naj bi vsebovala dobra in učinkovita izjava o poslanstvu. Če želimo narediti nekakšen njihov povzetek, lahko ugotovimo, da strokovnjaki bolj ali manj soglašajo, da naj bi:
Za razpravo in pripravo dobre in učinkovite izjave o poslanstvu torej ni preprostega in univerzalnega »recepta«. Tudi različna priporočila ne veljajo enako za vse vrste organizacij. Od vsake organizacije je odvisno, ali bo v tej ohlapnosti »navodil« videla oviro ali izziv in se temu primerno lotila konstruktivne razprave, ki jo bo pozneje privedla do učinkovite izjave o poslanstvu. Za tiste organizacije, ki nikakor ne morejo brez »receptov«, pa lahko vendarle zapišemo najbolj jedrnato navodilo ne glede na njen obseg naj bo izjava o poslanstvu:
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
© dr. Kristijan Musek Lešnik in Inštitut za psihologijo osebnosti, 2007
Članki, viri, pripomočki, vprašalniki in drugi materiali objavljeni na spletni strani so nastali v letih 1999 do 2007. Naročniki lahko neomejeno uporabljajo, tiskajo in razmnožujejo vsebino portala. Spreminjanje vsebine ni dovoljeno. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||