|
abc.viz
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Obstaja množica najrazličnejših razlogov in argumentov, zakaj naj ima organizacija jasno vizijo. Strokovnjaki, ki se ukvarjajo z uspešnostjo in učinkovitostjo organizacij, med najpomembnejšimi naštevajo naslednje: Skupne »sanje« združujejo ljudi in njihova prizadevanja. Vizija usklajuje želje ljudi, jim daje podobo privlačne skupne prihodnosti in tako združuje njihova prizadevanja. Bolj kot zaposleni sprejmejo vizijo organizacije za svojo, bolj kot jim je privlačna, bolj bodo motivirani in bodo svoja ravnanja usklajevali z drugimi tako, da jih bo skupno delo učinkoviteje vodilo do želenega cilja. Vizija koordinira delo različnih ljudi in skupin v organizaciji. Ko ima organizacija jasno vizijo, se razčistijo tudi vloge posameznikov in skupin na poti k njenemu uresničevanju. Ob jasni viziji in razjasnjenih nalogah je manj možnosti za neučinkovito nekoordinirano delo, ki zavira uspešnost in učinkovitost organizacije. Vizija pomaga ljudem pri sprejemanju odločitev. Vizija lahko deluje kot kompas. Ob vsaki pomembni odločitvi, ob vsaki dilemi ali konfliktu se lahko zaposleni vprašajo, katera od možnih rešitev jih bo ohranila v smeri proti viziji in katera jih bo usmerila stran od nje. Vizija spodbuja občutek predanosti in pripadnosti organizaciji in napolni ljudi z energijo. Privlačna vizija, tako kot jasne vrednote in poslanstvo, pri zaposlenih spodbuja občutek pripadnosti in predanosti organizaciji. Ljudje, ki so ponosni, da so del svoje organizacije, delajo bolje in bolj učinkovito. Za delo so bolj motivirani. Vizija osmišlja delovno življenje zaposlenih. Ničkolikokrat smo že omenili voljo po smislu kot eno od najpomembnejših gibal človekovega življenja. Vizija organizacije osmišlja delo zaposlenih in s tem uresničuje njihovo težnjo po iskanju smisla na delovnem mestu, kjer preživijo polovico ali več svojega dne. Vizija daje trdne temelje za strateško načrtovanje in opredeljevanje konkretnih ciljev. Vizija kot splošna podoba želene prihodnosti omogoča organizaciji opredeliti konkretne cilje na poti k njenemu uresničevanju. Tako bo ob vsakem doseženem cilju na tej poti lahko ugotovila, ali in koliko se je približala viziji, in ob primerjanju svojega trenutnega stanja s posameznimi cilji presojala, ali je na pravi poti ali je morda skrenila z nje in potrebuje zasuk krmila oz. le dodaten pospešek. Vizija je izziv obstoječemu stanju v organizaciji. Nobeno stanje v nobeni organizaciji ni nikdar tako dobro, da ne bi moglo biti boljše. Težava pri tem je, da se ljudje tudi v organizacijah, kjer je stanje vse prej kot ugodno, lahko počutijo udobno: vedo, kaj lahko v danih okoliščinah pričakujejo, niso v negotovosti, naučili so se uspešno izogibati težavam ipd. Če želimo organizacijo spraviti v pogon, jo spodbuditi k razvoju, k dvigu kakovosti in učinkovitosti, to najlaže dosežemo s privlačno podobo želene prihodnosti, ki ljudi motivira, da se prebudijo iz otrplosti in otopelosti podobno kot medveda iz zimskega spanja zbudi vznemirljiv vonj po pomladi in obilju sveže hrane ter drugih prijetnih pomladnih užitkov. Vizija je most med sedanjostjo in prihodnostjo. Vsaka sedanjost potrebuje svojo prihodnost; današnja ravnanja, ki niso usmerjena v prihodnost, bodo kmalu pozabljena. Vizija povezuje sedanjost in prihodnost, na podlagi sedanjosti riše podobo želene prihodnosti, ki je dosegljiva in uresničljiva, če si bodo ljudje prizadevali zanjo. Vizija postavlja standarde kakovosti. V sodobnem svetu lahko dolgoročno uspešno in učinkovito delajo le organizacije, ki svoje delo opravljajo kakovostno. Vizija med drugim postavlja standarde kakovosti, omogoča vrednotenje in ocenjevanje, kaj je za organizacijo dobro in sprejemljivo in kaj ni. Ob jasni viziji so vedenja in ravnanja, ki niso v skladu s prepričanji organizacije, bolj očitna. Ljudje so različni. Vsak ima svoje želje, svoja pričakovanja, svoje interese. V organizaciji vsak zaposleni poleg skupnih uresničuje tudi svoje osebne interese, želje in potrebe. Dokler so njihova prizadevanja usklajena s prizadevanji organizacije, nastaja entropija, ki organizacijo vodi k želenim ciljem. Če zaposleni začnejo igrati »svojo igro« v nasprotju s prizadevanji organizacije, je uresničevanje njenih ciljev ogroženo. Možnost, da se zgodi kaj takega, je neprimerno manjša, če obstajajo jasna vizija in cilji takrat lahko organizacija vsako ravnanje in vedenje sproti vrednoti z njihovega vidika. Jasna vizija lahko organizacijo reši začaranega kroga reševanja tekočih problemov in »gašenja požarov«. Obstoj jasne vizije lahko organizacijo reši iz začaranega kroga »reševanja požarov«, ki jih sprožajo vedno novi problemi. Seveda je reševanje tekočih problemov za vsako organizacijo ključnega pomena, a ob jasni viziji je laže proaktivno načrtovati takšne dejavnosti, da bo kriz čim manj. Ustvarjanje vizije je osnova za spreminjanje predpostavk v organizaciji o tem, kako se rešujejo problemi. Ko imajo vizijo, lahko ljudje nanje pogledajo tudi z drugega zornega kota in ugotovijo, kaj in kako lahko izboljšajo.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
© dr. Kristijan Musek Lešnik in Inštitut za psihologijo osebnosti, 2007
Članki, viri, pripomočki, vprašalniki in drugi materiali objavljeni na spletni strani so nastali v letih 1999 do 2007. Naročniki lahko neomejeno uporabljajo, tiskajo in razmnožujejo vsebino portala. Spreminjanje vsebine ni dovoljeno. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||