|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Strani, namenjene ravnateljem in vodjem
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Strani, namenjene vzgojiteljem in učiteljem
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Strani, namenjene svetovalnim delavcem
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Strani, namenjene ravnateljem in vodjem
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Strani, namenjene ravnateljem in vodjem
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nazaj na prvo stran
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pošlji e-sporočilo
|
|
|
|
|
|
|
 |
Področja kakovosti v vzgoji in izobraževanju |
V kontekstu evalvacije vzgojnoizobraževalne organizacije se izraz “kakovost” nanaša na organizacijo v celoti, ne le na kakovost njenih posameznih vidikov ali procesov, kot so metode poučevanja, usposobljenost zaposlenih ali vodenje. Vendar pa se istočasno, ko vemo, da bi morala v idealnih pogojih samoevalvacija obravnavati vsoto vseh vidikov in procesov organizacije, soočamo s povsem praktično potrebo, ko moramo izbrati posamezne vidike in področja, da postavimo prioritete. Vseh organizacija preprosto ne more obravnavati, če želi še naprej opravljati svoje osnovno poslanstvo.
Nekateri modeli vzgojnoizobraževalne učinkovitosti ponujajo ne le opredelitev kakovosti, temveč tudi posamezna področja, ki omogočajo merjenje in ugotavljanje kakovosti. Tako Scheerens (1989, po Tiana s sod. 1999) navaja naslednje indikatorje šolske učinkovitosti:
| Kontekst
· stimulacija za dosežke (zunanja, dohodek, ugled ...)
· razvoj vzgojnoizobraževalnega potrošništva
· sospremenljivke, kovariable, kot so velikost šole, struktura otrok, vrsta šole, okolje (mestno/podeželsko)
|
|
|
 |
|
|
|
|
 |
|
|
| Vložki
izkušnje učiteljev
sredstva na voljo za učenca
podpora staršev
|
 |
Proces
Nivo šole
stopnja usmerjenosti k dosežkom
vodenje
konsenz, sodelovalno načrtovanje učiteljev
kakovost programa z vidika vsebine in formalne strukture
urejena atmosfera
evalvacijski potencial
Nivo učilnice
obseg zadolžitev (vključno z domačimi nalogami)
strukturirano poučevanje
priložnost za učenje
visoka pričakovanja
stopnja evalvacije in spremljanje napredka učencev
ojačevanje
|
 |
Učinek
Dosežki učencev, izenačeni glede na:
predhodne dosežke
sposobnosti
socialnoekonomski status
|
|
|
|
|
Širši pogled na kakovost kaže primerjava štirih različnih pristopov k organizacijski učinkovitosti (po Tiana s sod., 1999):
· Model racionalnih ciljev: kot osnovna kriterija poudarja produktivnost in učinkovitost.
· Model odprtih sistemov: kot kriterij učinkovitosti poudarja rast in pridobivanje virov.
· Model človeških odnosov: kot kriterij učinkovitosti navaja razvoj človeških virov.
· Model notranjih procesov: poudarja stabilnost in nadzor.
Quinn in Rohrbaugh (1983, po Tiana, 1999) razvrščata te štiri pristope v dvodimenzionalni prostor, ki ga določata dimenziji prožnostnadzor in orientacija navznoternavzven.
Skica: Tipologija modelov učinkovitosti po Quinnu in Rohrbaughu (po Tiana s sod. 1999).
|
|
prožnost
|
|
|
orientacija navznoter
|
model človeških odnosov
sredstva: kohezivnost, morala
cilj: razvoj človeških virov
|
model odprtih sistemov
sredstva: prožnost, fleksibilnost, pripravljenost
cilj: rast, pridobivanje virov
|
orientacija navzven
|
model notranjih procesov
sredstva: management informacij, komunikacija
cilj: stabilnost, nadzor
|
model racionalnih ciljev
sredstva: načrtovanje, zastavljanje ciljev
cilj: produktivnost, učinkovitost
|
|
|
nadzor
|
|
Modeli nam pomagajo prepoznati posamezne indikatorje učinkovitosti (kakovosti) vzgojnoizobraževalnih organizacij, v procesu načrtovanja samoevalvacijske raziskave pa izbrati področja in prioritete, ki naj bi jih zajela samoevalvacija.
Tabela: Nekateri indikatorji učinkovitosti vzgojnoizobraževalnih organizacij, kot jih lahko povzamemo po štirih modelih organizacijske učinkovitosti (Quinn in Rohrbaugh, 1983; po Tiana s sod., 1999).
|
model človeških odnosov
Kakovost indikatorjev delovnega življenja:
· spoštovanje
· sodelovanje pri sprejemanju odločitev
· strokovna interakcija
· povratne informacije
· priložnost za uporabo spretnosti
· viri
· kongruentnost med osebnimi in organizacijskimi cilji
|
model odprtih sistemov
· podjetnost
· kolegialnost
· kapaciteta za samoevalvacijo in učenje
· načrtne dejavnosti promocije šole
· vključevanje staršev
· zunanje spodbude za spremembe
· podatki o vpisu učencev
· viri (prostori, oprema)
|
|
model notranjih procesov
· dokumentirani načrti
· pravila discipline
· sistemi upravljanja z informacijami
· formalizacija položajev
· kontinuiteta v kadrovski politiki in vodenju
· integrirani kurikulum
· beleženje prisotnosti
|
model racionalnih ciljev
(raziskave šolske učinkovitosti)
· vodenje
· etos, usmerjen k doseganju uspehov
· spremljanje razvoja učencev
· čas kot dejavnik učinkovitosti
· pokritost vsebinskih področij
(širši niz vzgojnoizobraževalnih ciljev)
· nerazvrščanje
· timsko poučevanje
· individualizacija, diferenciacija
· kontinuirana učna pot
· čas za socialni, čustveni, ustvarjalni in moralni razvoj
· dejavnosti, ki spodbujajo učenje učenja
· diagnostično testiranje
|
|
|
|
|
|
 |
Razvoj otrok in mladostnikov |
|
|
|
|
 |
Misli o vzgoji |
|
|
|
|
 |
Misli o otrocih |
|
|
|
|
 |
Misli o šoli |
|
|
|
|
 |
Misli o življenju |
|
|
|
|
 |
Misli o ciljih |
|
|
|
|
|
Še druge važne misli |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|