abc.viz
Materiali, viri, pripomočki, delavnice, vprašalniki in ideje za vzgojitelje in učitelje
Materiali, viri, pripomočki, delavnice, vprašalniki in ideje za svetovalne delavce
Materiali in članki za ravnatelje in vodje
Več o portalu
Nazaj na prvo stran
Pošlji e-sporočilo



Nekateri primeri spoznavnega (kognitivnega) razvoja v prvih dveh letih otroštva: prilagoditveno vedenje, posnemanje, razumevanje okolja


Razvoj prilagoditvenega vedenja v zgodnjem otroštvu

Prvi mesec

Novorojenček se rodi z nekaterimi prirojenimi refleksi.

Dojenček raziskuje okolje s pomočjo omejenih motoričnih spretnosti (obračanje glave, sesanje).

1 do 4 mesece

Razvoj motoričnih spretnosti (brcanje, stegovanje rok, grabljenje) dojenčku omogoča več raziskovanja.

Dojenčku se razvijejo omejene sposobnosti predvidevanja rutinskih dogodkov.

4 do 8 mesecev

Dojenček raziskuje, vse bolj spretno prijemlje stvari, tolče z njimi, jih meče.

8 do 12 mesecev

Pojavi se namensko, k cilju usmerjeno vedenje.

Dojenček vse bolje predvideva.

12 do 18 mesecev

Dojenček raziskuje predmete tako, da z njimi rokuje na nove načine.

Dojenček vse pogosteje išče rešitev senzomotornih problemov s preizkušanjem in napakami.

18 mesecev do 2 leti

Pojavijo se nenadne rešitve preprostih senzomotornih problemov, kar kaže, da ima otrok že razvito notranje predstavljanje.

Pojavijo se prvi začetki igre pretvarjanja.


Razvoj posnemanja v zgodnjem otroštvu

Prvi mesec

Novorojenček posnema izraze obraza in kretnje odraslih.

1 do 4 mesece

Dojenček lahko posnema izraz obraza odraslega s časovnim zamikom.

4 do 8 mesecev

Dojenček posnema rokovanje odraslega s predmeti, to posnemanje je omejeno na tista vedenja, ki jih dojenček pogosto vadi.

8 do 12 mesecev

Dojenček lahko posnema vedenje odraslega, ki se nekoliko razlikuje od običajnega vedenja.

Dojenček lahko posnema rokovanje odraslega s predmeti ali njegovo vedenje s časovnim zamikom 24 ur.

12 do 18 mesecev

Malček posnema novo, neznano vedenje odraslih in vrstnikov.

Malček lahko posnema rokovanje odraslega s predmeti ali njegovo vedenje s časovnim zamikom 1 tedna.

Malček lahko posnema rokovanje odraslega s predmeti ali njegovo vedenje v spremenjenem okolju (na primer doma posnema vedenje vzgojiteljice).

18 mesecev do 2 leti

Malček začne posnemati tudi nedokončana, nedovršena dejanja odraslih.

V igri pretvarjanja malček posnema celovite socialne vloge.


Razvoj razumevanja okolja v zgodnjem otroštvu

Prvi mesec

Konstantnost velikosti in oblike – dojenček razume, da gre za isto osebo, čeprav je njena podoba zaradi razdalje bodisi večja bodisi manjša.

1 do 4 mesece

Dojenček razume stalnost predmetov.

Dojenček se zave trdnosti predmetov in določenih učinkov gravitacije in trka predmetov.

Dojenček s pomočjo gibanja in prostorskih znakov prepoznava predmete kot ločene celote.

4 do 8 mesecev

Dojenček bolje razume učinke gravitacije in trka predmetov.

Otrok s pomočjo oblik, sestave in barve prepoznava predmete kot ločene celote.

8 do 12 mesecev

Dojenček lahko poišče predmet na mestu, kjer ga skrijemo.

Dojenček razume bolj zapletene okoliščine trka dveh predmetov.

12 do 18 mesecev

Malček lahko išče skriti predmet na več mestih.

18 mesecev do 2 leti

Malček lahko poišče predmet, ki smo ga premaknili izven njegovega vidnega polja.

Razvoj otrok in mladostnikov
Izbrane misli
Sporočila otrok in mladostnikov odraslim
© dr. Kristijan Musek Lešnik in Inštitut za psihologijo osebnosti, 2007

Članki, viri, pripomočki, vprašalniki in drugi materiali objavljeni na spletni strani so nastali v letih 1999 do 2007. Naročniki lahko neomejeno uporabljajo, tiskajo in razmnožujejo vsebino portala. Spreminjanje vsebine ni dovoljeno.