ENG
 
     
     
     
 

Vodenje v izobraževanju

Organizacijska klima

Splošno o vodenju

Samoevalvacija in zagotavljanje kakovosti

Identiteta vrtca in šole

Vrednote vrtca in šole

Poslanstvo vrtca in šole

Vizija vrtca in šole

Siva knjiga o vzgoji in izobraževanju

Bajke in povesti o devetletki

 
 

 

 

Katalog in naročilnica

 

 

 

Posebnosti samoevalvacije v vrtcih: področja in kazalniki kakovosti predšolske vzgoje


Pristop k samoevalvaciji v vrtcih mora upoštevati specifične značilnosti predšolske vzgoje in jim opredeliti primerna vsebinska področja kakovosti.

Pristopi k samoevalvaciji v predšolskih organizacijah se razlikujejo od pristopov na višjih stopnjah izobraževanja (osnovna, srednja, visoka…), tako kot se opredelitve kakovosti v kontekstu predšolske vzgoje rezlikujejo od opredelitev kakovosti z vidika drugih stopenj vzgojno–izobraževalne dejavnosti. Pristop k samoevalvaciji v vrtcih mora upoštevati specifične značilnosti predšolske vzgoje in jim opredeliti primerna vsebinska področja kakovosti. V nadaljevanju je nekaj različnih opredelitev področij in kazalnikov kakovosti v predšolski vzgoji. Kazalniki niso modeli, ki bi jih bilo potrebno dobesedno upoštevati pri načrtovanju samoevalvacijskega procesa, ampak zamisli, ki lahko samoevalvacijski skupini v posameznem vrtcu pomagajo izbrati tista področja, ki bi jih bilo najbolj smiselno vključiti v njihov projekt.

Ameriško nacionalno združenje za predšolsko vzgojo NAEYC navaja na podlagi dolgoletnih izkušenj nekatere kazalnike kakovosti, ki jih lahko neposredno spremljamo v predšolski praksi:

·        število in vrsta interakcij med otroki in osebjem,

·        vrsta in vsebina interakcij med otroki,

·        čustvena klima v igralnici,

·        načini zbiranja otrok v skupine v igralnici,

·        vrste dejavnosti, namenjene otrokom.

Raziskovalna skupina, ki je v Angliji izvajala evalvacijo pilotskega programa Early Excellence Centers, je opredelila tri skupine kazalnikov kakovosti predšolske vzgoje:

Kontekstualni kazalniki:

otrok in družina:

  • prepoznavanje in načrtovanje otrokovih potreb,
  • komuniciranje z družino,
  • povezave z zdravstvenimi, šolskimi, socialnimi in drugimi ustanovami …

zaposleni v vrtcu:

  • stabilnost in fluktuacija zaposlenih,
  • strokovna podoba,
  • visoka stopnja samovrednotenja,
  • motivacija,
  • kompetence,
  • stopnja izobrazbe,
  • stalni strokovni razvoj, strokovno sodelovanje …

Procesni kazalniki:

razvoj in učenje:

  • različne dejavnosti,
  • načrtovanje in evalvacija,
  • spremljanje in vrednotenje …

interakcije in medsebojni odnosi:

  • sodelovanje in timsko delo,
  • čustvene značilnosti (dobro počutje, odzivanje, vživljanje …),
  • strokovne značilnosti (jasnost, konsistentnost) ...

Izhodni kazalniki.

otrok:

  • spoznavni razvoj,
  • spodbujanje dispozicij za učenje,
  • socialne spretnosti,
  • zmanjšanje kritičnih dejavnikov,
  • zdravje …

družina:

  • socialne spretnosti (širjenje socialnih odnosov, vzpostavljanje socialnih mrež …),
  • večja stabilnost v družini,
  • zdravo življenje,
  • kakovost življenja,
  • zaposljivost.
     
     
 
Izbrane misli

 
 

 

 
   

Nazaj na vrh

 

   

© dr. Kristijan Musek Lešnik, dr. Petra Lešnik Musek, 2006, 2013, 2014

IPSOS dr. Kristijan Musek Lešnik s.p., Požarnice 26d, 1351 Brezovica pri Ljubljani, e-pošta: publikacije@ipsos.si