Katalog in naročilnica
|
Vsebinska področja samoevalvacije
Pri vzgojnoizobraževalnem delu obstaja veliko področij, ki bi jih bilo smiselno pregledati in raziskati v okviru samoevalvacije, seveda pa ni mogoče zajeti vseh v eno samo samoevalvacijsko raziskavo. Šele ko organizacija razvije kulturo rednega spremljanja kakovosti in samoevalviranja, lahko v določenem času preveri vsa pomembna vsebinska področja.
Treba je vedeti, da ne obstaja enoznačna opredelitev, ki bi natančno pojasnjevala, na katerih različnih področjih lahko ugotavljamo in spremljamo kakovost v okviru vzgojnoizobraževalne organizacije. Obstajajo številne različne delitve področij, priporočila za različne vrste organizacij in različne stopnje izobraževanja. Nedvomno pa drži, da se mora vsaka organizacija sama odločiti za področja, ki jih bo zajela v samoevalvacijo, če seveda niso področja samoevalvacije zakonsko določena. To pa velja le v redkih državah, saj samoevalvacija, ki ima vnaprej predpisan okvir, ni prožna in se ni sposobna prilagajati trenutnim perečim potrebam organizacije. Zato je pomembno, da organizacija pripravi konstruktiven načrt samoevalvacije. Pri prvem načrtovanju samoevalvacije je izbor področij, katerih kakovost bomo preverjali, ključnega pomena. Smiseln izbor po eni strani omogoča uspešno samoevalvacijo, po drugi strani pa preprečuje, da bi se v organizaciji zaradi neuspeha, na primer zaradi preširoko zastavljenih ciljev, pojavil odpor do samoevalvacije nasploh. Zato velja pri uvajanju samoevalvacije načelo: raje manj, toda tisto odlično!
Izbira področij naj v organizaciji temelji na čim širšem konsenzu o najbolj akutnih problemih oziroma izzivih. Motivi za preverjanje posameznih vsebinskih področij so odvisni od različnih konkretnih problemov v organizaciji: zmanjševanje števila vpisanih dijakov, pomanjkanje sredstev za nakup tehnologije za podporo sodobnim metodam poučevanja, slabši dosežki učencev v primerjavi z drugimi šolami, disciplinske težave, učne težave, naraščanje nasilja, problem drog, splošen občutek apatije … Pomembne so tudi zunanje pobude: posamezne ugotovitve šolske inšpekcije in upravnih organov, novi dosežki v stroki, nove finančne možnosti, pobude zunanjih strokovnih institucij, svetovalnih centrov, socialnih in zdravstvenih služb, sodelovanje z drugimi šolami … Kljub številnim delitvam področij kakovosti v vzgoji in izobraževanju in priporočilom za načrtovanje samoevalvacije odkrivamo med različnimi delitvami in priporočili številne skupne imenovalce. Tako lahko s pomočjo analize njihove vsebine prepoznamo najpomembnejša možna področja za samoevalvacijo vzgojnoizobraževalnih organizacij.
Iz analize vsebine različnih delitev področij in priporočil za samoevalvacijo sledi, da naj bi samoevalvacija vzgojnoizobraževalne organizacije zajela naslednja temeljna področja:
Dobra samoevalvacija zajame vseh teh sedem področij. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© dr. Kristijan Musek Lešnik, dr. Petra Lešnik Musek, 2006, 2013, 2014 IPSOS dr. Kristijan Musek Lešnik s.p., Požarnice 26d, 1351 Brezovica pri Ljubljani, e-pošta: publikacije@ipsos.si |