LSNPV-12


LZHV

Lestvica znakov hiperaktivnega vedenja


© Avtor: dr. Kristijan Musek Lešnik, 2008


Celotna lestvica (.pdf, 0.21 MB)


Osnovni podatki o lestvici

Kategorija: S - lestvico lahko uporablja psiholog, svetovalni delavec, ali drug strokovnjak na področju svetovanja v zvezi z vedenjem otrok in mladostnikov
Starostni razpon: 8 do 18 let
Število postavk: 11
Čas izponjevanja: 5 do 10 minut
Čas vrednotenja: 5 minut
Izpolnjevanje lestvice: starš; učitelj; odrasel, ki dobro pozna otroka oziroma učenca; pri starejših mladostnikih tudi vrstnik, ki dobro pozna mladostnika


Celotna lestvica (.pdf, 0.21 MB)


Kratek opis lestvice

Hiperaktivno vedenje se običajno izraža kot skupina več značilnih vedenj, ki jih lahko zaznamuje neprestana aktivnost, nemirnost, pretirano govorjenje, odkrenljivost, impulzivnost, težave s koncentracijo, težave s sodelovanjem pri mirnih skupinskih dejavnostih in podobna vedenja. Težave z nemirnostjo in hiperaktivnim vedenjem lahko ovirajo otrokovo oz. mladostnikovo življenje in delo v šoli in v drugih socialnih okoljih.

Čeprav so nekateri otroci v primerjavi z drugimi očitno bolj aktivni, je opredeljevanje hiperaktivnosti oteženo zaradi različnih kriterijev odraslih, ki lahko podobna vedenja zelo različno razumejo. Pri opisovanju hiperaktivnih vedenj je treba biti še posebno previden tudi, ker je v zadnjih letih vse bolj modno označevanje vsakega živahnega ali motečega otroka za hiperaktivnega. Vsak otrok, ki je bolj živahen od vrstnikov, pač ni hiperaktiven - o hiperaktivnosti lahko govorimo, ko je otrok neprestano pretirano aktiven, ko je v tem vedenju agresiven, impulziven ali se ne zmore nadzorovati, ali ko ga njegova raven vzburjenja in aktivacije ovira v socialnih odnosih in pri šolskem delu.

Čeprav se zdi, da hiperaktivno vedenje povzroča več težav šolam in staršem kot samim otrokom, so lahko nemirni otroci nesrečni ali celo depresivni zaradi svojih težav z obvladovanjem impulzov. Nemiren otrok lahko postane tarča vrstniškega nasilja, ima težave z navezovanjem stikov, ima težave pri šolskem delu in učenju, ali ga učitelji strože obravnavajo, ipd. Zato je prepoznavanje znakov hiperaktivnega vedenja pomembno za načrtovanje ustrezne pomoči in podpore otrokom in učencem, pri katerih ta vedenja vplivajo na uspešnost v šoli in v socialnih situacijah.

Lestvica je namenjena beleženju znakov nemirnosti ali hiperaktivnega vedenja pri posameznem otroku oziroma učencu. Namenjena je psihologom, svetovalnim delavcem in drugim strokovnjakom kot dopolnilna informacija s strani tistih, ki dobro poznajo otroka in njegovo vedenje v razredu ali v drugem okolju. Lestvica je uporabna kot presejalni pripomoček za prepoznavanje otrok, ki bi lahko imeli težave z obvladovanjem impulzov, nemirnostjo in hiperaktivnim vedenjem, in kot orodje v začetnem procesu načrtovanja učinkovitih strategij za pomoč tem otrokom.

Lestvica je namenjena oceni znakov težav s pozornostjo in ni psihodiagnostični inštrument za merjenje morebitne hiperaktivne motnje. Če rezultati posameznega otroka ali mladostnika opozorijo na težave na področju obvladovanja impulzov in hiperaktivnega vedenja, je smiselno razmisliti o poglobljeni analizi, obravnavi in odpravljanju teh težav, njihovih vzrokov in posledic. Če psiholog, svetovalni delavec ali drug strokovnjak na podlagi rezultata na LZHV meni, da bi lahko pri otroku ali mladostniku šlo za resnejše težave z obvladovanjem impulzov, ali za hiperaktivno motnjo, je za njihovo ugotavljanje potreben nadaljnji podrobnejši in poglobljen diagnostični postopek.

Lestvica LZHV daje dva pomembna podatka:

  1. oceno pogostosti vedenj, ki opozarjajo na morebitne težave s hiperaktivnostjo
  2. oceno spreminjanja izraženosti vedenj, ki opozarjajo na morebitne težave s hiperaktivnostjo


Celotna lestvica (.pdf, 0.21 MB)

Opozorilo!

Pri uporabi lestvic in vprašalnikofv abc.viz upoštevajte navodila za uporabo (kategorijo, starostni razpon). Nepravilna uporaba in neupoštevanje navodil lahko vodi do neveljavnih rezultatov in ne koristi otrokom oziroma mladostnikom.

© IPSOS dr. Kristijan Musek Lešnik