Včasih se zdi razlika med upravljanjem in vodenjem tako majhna, da nekateri obe besedi nekritično uporabljajo v isti sapi in za enak pomen. V resnici je razlika med posledicami, ki jih imata za podjetje, za njegove ljudi, in za njegove rezultate ... ogromna.
Razliko med tistimi, ki upravljajo in tistimi, ki vodijo, vidim predvsem kot razliko med koordiniranjem procesov in koordiniranjem ljudi. To pa je prav tista razlika, zaradi katere je vodenje tako zelo zelo povezano s psihologijo, da se ju preprosto ne da ločiti.
Menedžerji delajo stvari prav; vodje delajo prave stvari!
Peter Drucker
|
Če razmišljam o tem, katera plat vodenja je danes med menedžerji najbolj zanemarjena, se ne morem znebiti vtisa, da gre velikokrat prav za psihološke dejavnike. Dandanes so podjetja in menedžerji tako obremenjeni s "trdimi" podatki, da nehote zanemarjajo "mehko tkivo" podjetij - ljudi, njihove želje, vrednote, prepričanja, hrepenenja. In četudi se da z upravljanjem podjetij in ljudi zagotoviti zavidljivo kakovost, ni dvoma, da pot do prave odličnosti in vrhunskih rezultatov vodi le preko učinkovitega vodenja zavzetih in predanih ljudi.
Pokojni David Packard, soustanovitelj in vir navidha podjetja Hewlett Packard, je nedolgo pred smrtjo dejal: "Zakaj smo tu? Mislim, da veliko ljudi napačno predpostavlja, da podjetje obstaja samo za ustvarjanje denarja. Denar je pomemben del obstoja podjetja, če je podjetje količkaj dobro. Vendar rezultat ni vzrok. Moramo iti globlje in najti razlog za naš obstoj. In ko bomo raziskovali ta vprašanja, bomo neizbežno prišli do zaključka, da se skupina ljudi zbere in obstaja kot ustanova, ki ji rečemo podjetje, zato da lahko skupaj ustvarijo nekaj, česar ne bi mogli ustvariti vsak posebej - prispevajo k družbi, ugotovitev, ki je, četudi zveni obrabljeno, temeljna."
Težko bi našel bolj verodostojnega človeka (čeprav bi se jih našlo še veliko, od Jacka Welcka do Akita Morite), da bi povzel razumevanje tiste temeljne značilnosti, po katerem se vodje ločijo od tistih, ki ostanejo zgolj upravljavci: zmožnost, da pomagajo svojim podjetjem in ljudem najti smisel celotnega početja, in ga skupaj z osrednjimi vrednotami in filozofijo podjetja povezati v močno silo, ki podjetje in njegove ljudi usmerja na poti priti zastavljenim vizijam in ciljem. Zmožnost, ki lahko pomeni ključno razliko za doseganje odličnosti in vrhunskosti. Zmožnost, ki vse prevečkrat spi zimsko spanje, namesto da bi vrvela. Zmožnost, pri kateri igra psihologija ključno vlogo. žIn - zelo pomembno - zmožnost, ki lahko integrira dejavnike v podjetju na način, ki zagotovi tudi drugim ključnim skupinam ljudi (na primer potrošnikom) celovito izkušnjo, katere "dodana vrednost" postane ključni dejavnik
Vodenje, ki se naslanja na jasno identiteto, vrednote, poslanstvo in vizijo podjetja (oziroma znamke) ima tudi mnogo širši domet, ko v podjetju sproži sinergije, ki sežejo daleč navzven - navsezadnje lahko zagotovijo celovito integrirano izkušnjo, ki pri potrošnikih, iskalcih zaposlitve, investitorjih in drugih vzbudi ključno "dodano vrednost", zaradi katere rečejo: "to je to!"
Izbrani članki na temo psiholoških vidikov vodenja (© Kristijan Musek Lešnik, 2001-2006)